Stress

Varför ska man stress upp sig i onödan. Spring hit och spring dit.
Varför ska det behöva känna " världen tar slut imorgon" stress när man kan ta dte lungt och ta en sak i taget. Man är ju ingen "superman" / "superwoman" utan vi är ju mänskliga. Genom att ta en sak i taget minskar vi vår stress. Lättare sagt än gjort -Det är jag full medveten om :(
 
Som stockholmsbo upplever man oftast mer stress än någon som bor i en småstad. För i Stockholm ligger allt så långt ifrån och trafiken är inte alltid på topp
.
Vad ska man göra för att minska sin stress? Har ni bra tips så får ni gärna dela med er. Här kommer lite tips från mig.
One thing for sure är ju att ta igen den måltid man stressat ifrån, få i sig frukt/grönt så att man inte blir glömsk. Blir man glömsk under en stress period ökar det stressen dubbelt så gånger mer.
promenad mitt i stressen. Att andas in luft ute är nyttigare än hemma, det lugnar ned hjärcellerna om jag nu skapar en bild av det.
Köp frukt istället för energidryck eller kaffe. Det drar ned dina hjärnceller, vilket leder till hjärbrist och man blir trött timmen efter att du vaknat, fast än du sovit ut på 12 timmar. Jag vet, lyssna på klassisk musik om : Mozart, beethoven, william tell overture, blue danube osv. Det hjälper mig ialf att lugna ned mina hypade hjärn celler. Avslappning är en viktig del för att komma ner i varv och befria sig från spänningar, också en hjälp för för att komma till ro och somna.
Sömn har jag lärt mig är också viktigt! Få i dig minst 8 timmars sömn.


Tänk igenom hela din livssituation
, dig själv, skola/arbete, hem och familj, relationer, fritid/intressen etc. vad är stressande i mitt liv, vad ger mig kraft stimulans och energi. Vad behöver du mera / mindre av, hur vill jag ha det. Om man t.ex. är ensam, saknar vänner, anhöriga eller ett fungerande nätverk så blir man skörare och mera mottaglig för stress. Försök att träffa andra människor, gå med i en förening, skaffa en hobby att dela med andra, träna i gemensamma motionslokaler, eller gå en kurs, kan vara sätt att komma ur ensamhet.


Förändring
. Vad vill du förändra och på vilket sätt? Vissa saker och situationer i livet går inte som enskild individ att förändra, använd din energi till att förändra saker som du kan förändra, släpp oro och ilska över saker du ändå inte råder över eller kan göra något åt! Man måste ibland acceptera att vissa saker är som de är, eller att vad som hänt tidigare inte går att göra ogjort. Man får då istället jobba med strategier för att hantera stressen, strategier för återhämtning och för att sköta om sig själv.


Prioritera
vad som är viktigt, säga nej till det som kan väljas bort. Fundera över vad som är mest bråttom, viktigast och vad som kan vänta. Be t.ex. din lärare om hjälp att välja ut vad som är viktigast gällande ditt skolarbete och vad som kan vänta. Om du har målet att göra allt och det känns som ett högt berg så är det bättre att klara av några saker än att du ger upp och nästan inget blir gjort, för att berget känns omöjligt att övervinna





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

effess

Life is the art of drawing without an eraser.

RSS 2.0